zaterdag 9 mei 2009

Mijn mening.


Ik heb lekker een mening. Over alles. Nee, dat zeg ik verkeerd, want ik heb ook een motto: 'Alles moet je eerst proberen voordat je er wat over mag zeggen.' Hiermee zeg ik gelijk even dat het niet mijn schuld is als iemand nu voor een trein springt om te kijken hoe dat was. Maar in principe ben ik wel voor drugs, alcohol en rock en roll. Om te proberen dan.

Maar wanneer je je mening uit kun je daar nogal veel reacties op krijgen. Je mening mag volgens de hedendaagse normen vooral niet te hard, te excentriek en buiten de moraal zijn. Dat vind ik een schande. Ja, een schande ja. Met het woordje vind ervoor, want zodra je zegt dat het zo is, heb je nog meer klagers op je hoofd gehaald. En dan dansen de poppen hoor.


Tegenwoordig is het zo dat er zelfs binnen de ruimdenkendheid, grenzen en taboes liggen. Niks mis mee natuurlijk. Maar noem je zelf dan niet ruimdenkend als je maar 1 ding van de samenleving heel open bekijkt. Binnen de politiek is alles geoorloofd, maar wanneer je op de PVV stemt, ben je opeens een extreem rechtse. Binnen de samenleving is alles geoorloofd, zolang het maar via de wet gaat en je niet één misdaad van wat voor soort dan ook pleegt. Binnen je huis is alles geoorloofd als je maar niet teveel overlast veroorzaakt....

En tegenwoordig, draaien ze de rollen ook om.
Van de week was er een meisje die naar de sauna was geweest en daar iemand had zien zitten met een bosje oerwoud. Het meisje vond het vies, ongeoorloofd en volstrekt onhygiënisch. Waarop een aantal mensen reageerden met ja, scheren is tegenwoordig het enige wat 'moet'. Whatthetok? Vroeger waren er geen eens scheermesjes. Denk daar maar eens over na ja!

En tegenwoordig is het ook al niet goed wanneer je niet verdiept in de achterliggende oorzaak van iets. Oppervlakkigheid is alleen toegestaan bij oppervlakkige dingen. Bij 'diepere' dingen mag je niet oppervlakkig reageren. Zeg! Nu ben ik toevallig wel voor diepere achterliggende oorzaken en geen oppervlakkigheid. Maar om het nou uit te bannen.... Dag FOK, dag gesprekken (want bijna elk gesprek begint met het weer, en het weer is oppervlakkig), dag dag samenleving.

Dus, dit is wat we willen?
Géén idee, maar dit is wel mijn mening. (h)

2 opmerkingen:

angelo zei

ik ben gek op eigen meningen: leve de weblogs!

assepoester zei

Helemaal mee eens schat.
Die mening van jou, ook al verschilt die weleens van mama, MOET gehoord worden. Aan meelopers en meepraters heb ik een hekel.
Dus wat dat betreft ben ik blij datb je net als ik overal fijn een eigen mening hebt.
Dat heet het recht op vrije meningsuiting. Het recht om te zeggen wat je dekt.
En overigens moet je dan ook eigenlijk ook DOEN en leven naar wat je zegt.
Vraag voor jou. Wie heeft zijn leven moeten bekopen met die woorden die ik boven heb genoemd.

Ik ben trots op je,

Liefs,

Mama