zaterdag 14 maart 2009

"Geweld tegen vrouwen staat gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen in de weg."

Verschillende reacties:

*"Nee, want vrouwen zijn zelf in staat om die gelijkwaardigheid op te lossen door middel van aangifte, praten, trainen."
*"Ja, maar niet alleen geweld. Meerdere dingen staan de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen in de weg."
*"Gaat het hier om huiselijk geweldig? Zo ja, dan wel. Vrouwen zullen fysiek nooit even sterk zijn en dus is er ongelijkwaardigheid."
*"Ja, sowieso zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen al zo groot dat er nooit gelijkwaardigheid kan bestaan."
*"Ja, vrouwen zijn niet in staat om rationeel te denken op emotionele momenten, waardoor ze bepaalde situaties niet kunnen overzien, en dat maakt ongelijkwaardigheid want mannen kunnen dit wel, tussen haakjes, dit is generaliseren."
*"Nee, wellicht zou het kunnen zijn dat dit één element is van de ongelijkwaardigheid tussen man en vrouw. Maar er zijn vele meerdere argumenten waarom de ongelijkwaardigheid er is."
*"Nee, gelijkwaardigheid moet je af dwingen, en vrouwen kunnen dat over het algemeen heel goed."


4 opmerkingen:

angelo zei

Waarom moeten vrouwen gelijk(waardig) zijn aan mannen? Het speciale is juist dat ze anders zijn.Gevoeliger, meer intuitie. Dat kan mooi op elkaar aansluiten. Overigens gelijke kansen: helemaal mee eens.

Kayleigh zei

Gelijkwaardig is absoluut niet hetzelfde als gelijk. Gelijkwaardig betekend meer van gelijke waarden, terwijl gelijk juist aangeeft dat het op dezelfde manier is.
Tuurlijk hoeven vrouwen en mannen niet gelijk aan elkaar te zijn. Er is al eens eerder gezegd. Mannen komen van mars en Vrouwen van venus. Kan allemaal. Maar gelijkwaardig vind ik meer dat het wel moet kunnen. Gelijkwaardigheid in een relatie is heel erg belangrijk. Zeker als door middel van geweld of dwang die gelijkwaardigheid er niet kan zijn.

Maar ik denk dat jij het uit een ander oogpunt kijkt dan ik. Gelijke kansen vind ik erg veel op gelijkwaardigheid lijken. Jij niet?

angelo zei

Zoals je het nu formuleert, ben ik het met je eens.

Maite zei

Geweld heeft niks met gelijkwaardigheid te maken. Geweld is gewoon slecht! En nog slechter is het als je weet dat je lichamelijk sterker bent, wat meestal het geval is als een man geweld gebruikt tegen een vrouw. Bah!
Gelijkwaardigheid vind ik moeilijk. Mensen zijn niet gelijk en het is moeilijk om mensen objectief op hun handelingen te beoordelen. Soms vind ik vrouwen te ingewikkeld en mannen te simpel.
Dan willen ze weleens vergeving vragen voor hun man/vrouw-zijn. Daar kunnen ze toch niets aan doen? Maar wil je ze gelijkwaardig behandelen, dan kun je daar niet aan toegeven.
Vaak hoor ik van mannen: "Wij denken alleen maar aan seks, want wij zijn mannen. Dat kunnen wij niet helpen." Daar kan ik heel boos om worden, mannen die hun eigen soort ZO discrimineren! Vooral als ze... op een onredelijke manier over seks denken. Dat is de meerderheid die het voor de kleine, lieve minderheid verpest.
Willen mannen en vrouwen dezelfde doelen bereiken? Willen mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn? Instinctief wil ik niet gelijk zijn in een relatie. Ik wil de "underdog" zijn. Dat vind ik heerlijk, het geeft me zelfs een extra gevoel van vrouwelijkheid.
Gelijke rechten en gelijke kansen, natuurlijk! Maar of wij ons ook gelijkwaardig zullen gaan gedragen...
Nouja, 't is een heel lulverhaal, een beetje van de hak op de tak, want er valt zoveel over te zeggen...