zondag 8 maart 2009

Help eerst jezelf.

Is het hopeloos om te zeggen dat als het even niet goed gaat je in een midlife-crisis zit, terwijl midlife nog niet eens is aangebroken? En wanneer dat wel zo is, is het dan niet meer hopeloos? Ik weet dat dit een vrij pijnlijk en gevoelig onderwerp is, aangezien mensen vrij snel geneigd zijn om het in het puber-hokje te duwen. Terwijl dat naar mijn inziens te kort door de bocht en te snel gereageerd is. Het probleem is dát heel veel mensen te kort door te bocht zijn of te snel reageren. Echt ontzettend veel mensen, op fora, websites, blogs, in het echt, op school, op werk. Iedereen reageert wel eens te snel, ofcourse, maar er zijn serieus mensen die constant niet nadenken voordat ze iets zeggen, en gewoon maar brallen.

En eerlijk gezegd, moet ik mijzelf nu in de hand gaan houden, want stel je voor dat ik hier nu te snel reageer of te kort door de bocht schrijf over mensen die brallen. Probleem is dat ik echt ontzettend geirriteerd raak door mensen die zo snel reageren. En er ook nog heel erg boos op terug wil reageren. En dat laatste is echt moi problem. Ik zou dolgraag minder boos willen worden op mensen die er niet zo veel toe doen. Mensen die maar wat zeggen zijn toch niet zo belangrijk? Dus misschien heb ik een probleem met mezelf inhouden, misschien zijn die mensen toch belangrijker dan ik denk dat ze zijn. Of dat ik hoop dat ze zijn.


En net had ik een probleem, ergens anders mee.
En de persoon waar ik mee praatte, iemand die wel nadenkt voor hij wat zegt,
wees mij op het feit dat als je anderen wil helpen, je eerst jezelf moet helpen.
Eerst snapte ik dat niet goed, waarmee helpen dan? En hóé kun je nu jezelf helpen?
Maar hij vertelde dat er op een hbo of universiteit een bepaalde toets word genomen
waar de basiskennis getoetst word, en ik luisterde. En hij vertelde.

Nouja, het komt er op neer dat ik best wel dúrf toe te geven dat ik nog heel veel moet leren voordat ik een gerespecteerd psychologe ben. :P
En ook al zijn andere mensen nog zo vervelend, kijk dus eerst naar jezelf.
Dat was de wijze les van vandaag.
Een les waar denk ik iedereen wel van kan leren.
Maar dan begin ik weer bij iedereen.
Dus een les, waar ik van kan leren. ;)

1 opmerking:

angelo zei

ook sprookjes beginnen wel eens met spiegels, maar het is waar: ken jezelf en denk eerst aan jezelf, dan kn je pas anderen helpen. hoe waar dat is, weten jij en ik helaas maar al te goed.