woensdag 15 oktober 2008

3 R''s

Voor velen is de herfstvakantie een moment van rust, rust die na al die weken school of werk heel hard nodig is. Rust is een woord dat veel mensen gelijk associeren met vakantie of weekend. Iets wat volkomen onzinnig is, omdat rust niets met vakantie of weekend te maken heeft. Goed slapen, eten en bewegen zijn de woorden die de tovercirkel rond maken. Vroeger heette het: Rust, Regelmaat en Rijnheid. Iets waar tegenwoordig niemand meer bij nadenkt is dat die woorden nog steeds heel veel invloed hebben op het tegenwoordige leven. Contrecoeur zal ik u zeggen dat ik er ook nooit over nadenk, tot op gisteravond.

Rust, waar haal je rust vandaan als je door de weeks niet goed genoeg kan slapen. Wellicht door zorgen, door piekermomenten, door ruzies, door niet te kunnen rusten. Veel mensen zeggen het weekend, want het weekend is het moment waarop je kan uitslapen. Maar is dat wel zo? Mijn antwoord hierop is nee. Zelf slaap ik in het weekend wel uit, maar word het ook flink laat. En dit is niet goed voor de regelmaat, en daardoor zal je slaapritme veranderen tot een omonkeerbare chaos.

Regelmaat is dus goed voor de mens zoals hierboven staat. En dat is ook zo. Want wie elke dag precies op hetzelfde moment zal proberen te gaan slapen, en er op het zelfde moment van de ochtend weer uit komt, zal een beter ritme krijgen. En dit is weer beter voor de rust. Ik had fiduci in het feit dat ik in het weekend wel zou kunnen bijslapen, en dat daardoor de hele week weer goed zou gaan. Maar helaas merk ik steeds meer dat het weekend stroef verloopt omdat ik laat naar bed ga, en vroeg opsta omdat ik dat gewend ben van de werkweek.

Velen artikelen op het net geven aan dat studenten nog de meest vieze wezens zijn op deze aardkloof. Jongens, jullie moeten je beter wassen!

AmitiƩs
Kayleigh.

1 opmerking:

astrid zei

Rust, Reinheid en Regelmaat. Dat klopt.
Tsja, wijze woorden. Maar als je in het weekeinde diep in de nacht naar bed gaat, dan kom je in de problemen als de schoolvkanties weer zijn afegelopen.
Tips om piekeren tegen te gaan, bijvoorbeeld over schijnheilige mensen, geef ik je morgen wel.
Leo van Parnassia noemt dit slaaphygiene. Elke avond voor het slapen gaan hetzelfde doen. De rest komt morgen.
Fijn dat je weer schrijft.

Liefs,

mama