vrijdag 1 juni 2007

Nostalgie versus herinnering

Nog steeds goedenmiddag :p
Vandaag gaan we het hebben over nostalgie.
Eens kijken wat Van Dale over nostalgie zegt:

nos·tal·gie (de ~ (v.))
1 verlangen naar dat wat geweest is


Nostalgie is dus niet simpelweg iets uit het verleden. Maar waar je naar verlangt en wat in het verleden gebeurt is. Nou verlang ik naar zoveel dingen die in het verleden zijn gebeurt. Maar of dat allemaal terug komt... Je kunt dus moeilijk zeggen, dat is nostalgie. Daarbij is nostalgie ook nog eens iets persoonlijks. Je kunt dus ook niet zeggen, hee dat is voor ons allemaal nostalgie. Kortom ik vind nostalgie een moeilijk woord.

Ieder mens heeft herinneringen. Maar herinneringen zijn dus ook niet altijd nostalgie. Want sommige herinneringen zijn naar, en wil je nooit meer meemaken. Van Dale over herinnering:

her·in·ne·ring (de ~ (v.), ~en)
1 het herinneren => memorie
2 bijgebleven indruk, beeld => reminiscentie
3 geheugen
4 aandenken, souvenir
5 datgene waarmee iem. herinnerd wordt iets te doen of te laten => rappel

Een reminiscentie dus, een slechte, een goede. Een herinnering. Het is je bijgebleven en heeft indruk op je gemaakt. En dat terwijl je je slechte herinneringen liever wilt vergeten. Maar op dat moment was het zo'n indruk, dat het diep in de hersens zit gegraven.


Een herinnering als souvenir. Dat lijkt me gaaf, dat je op vakantie bent geweest en dat je naar je opa en oma gaat en zegt: Hier een souvenir. Je geeft een stick van je geheugen met alle herinneringen, alle details van je vakantie. Geen honderden foto's meer, geen geouwehoer over, ja de vakantie was leuk joh! Gewoon een stick... Hm, dat zal nog wel even duren met de technologie.

Maarja, stel je voor dat je stick weg is, en dat alle herinneringen weg zouden zijn. Dag vakantie.

Het moraal is. Nostalgie is een veel fijner woord dan herinnering. Ten eerste is het korter, makkelijker en zonder twee n'en. En ten tweede verlang je met nostalgie altijd naar je herinnering.

Gegroet!


7 opmerkingen:

angelo zei

souvenirs zijn leuk! ben je alles kwijt? je kan in ieder geval het verhaal plaatsen dat op language and humor staat (misschien wel twee), succes

angelo zei

1. er mogen nog wel wat fottos bok;
2. je tijd staat niet goed ingesteld
3. deze vond ik nog voor je:

INTERNET: PAS OP!

Ongeveer 3 weken geleden, een paar dagen voor de eerste schooldag was het nog heerlijk weer. Jep inderdaad, was. Vandaag werd ik wakker om half 8 en het was pikkedonker! Daarbij was ik ook nog eens hardstikke moe. Dus ik ging kijken of de tijden wel klopte en ja hoor. Het was inderdaad half 8. Of nee het was al 10 over half 8. Ik was dus te laat. Laat dat deze week nou al de 3e keer zijn. Ik me snel aangekleed, make up gedaan en ontbeten. Wil ik naar school toe gaan, begint het terwijl ik op de helft ben keihard te regenen. Ik denk nou als ik snel fiets kom ik nog zonder nat te zijn op school. Maar dit was natuurlijk alles behalve waar. Nat, Zeiknat kwam ik op school. En toen had ik nog een proefwerk en een SO te gaan... Ik was begin deze week al een klein beetje bang dat ik misschien wel depressief was. Het mooie weer, de zon, alle warmte, de blauwe lucht, iedereen in een pico bello humeur, was veranderd in een vreselijke virtuele cirkel met alleen maar regen, kou en sombere mensen. Maarja alsof dat nog niet erg genoeg was krijgen we er ook een hele portie huiswerk bij, om ons lekker te vermaken tijdens deze afgrijselijke herfst / winter dagen. Gelukkig was het vandaag vrijdag, de dag waar iedereen naar verlangd. Eindelijk vandaag begint het weekend! Nou was mijn huiswerkvrije weekend al redelijk volgeboekt. Ik ging vrijdag naar een verjaardag, waar ik er deze maand wel 5 van heb. En zaterdag ging ik eerst naar mijn opa en oma en dan vervolgens ‘s avonds een feest. Ja een feest in HVO (Huis Van Oranje). Deze disco staat bekend in Leidschendam als De Disco. Nou ja voor minderjarigen dan. Er bestaat sinds kort namelijk ook Discolight. Dit is al best lang zo, maar nu kunnen de 12 tot en met 15 jarigen naar een aparte disco die helemaal volgens de wet is ingericht. Laat ik het zo zeggen: Zonder Drank en Zonder Tabak. En o ja ook zonder goktafels. Nou ben ik een keer in de Discolight geweest, en o het is er zo verschrikkelijk leuk. Not! Dus nu ga ik met een vriendin voor het eerst naar de 'grote' disco... Ontzettend Hip. Ja zeker. Hopelijk komen we er ook nog eens in, want we zijn beide niet vijftien, terwijl je dat wel moet zijn. Dat word dus stressend in de kilometers lange rij voor de ingang staan, waar twee ' bodyguards' de wacht houden. Hopelijk werkt de truc " I.d.? Nee, sorry die ben ik vergeten." Want als die niet werkt worden we hoogwaarschijnlijk weggestuurd. Maar dan zijn we alsnog niet getreurd want we hebben al voor de zekerheid afgesproken dat we dan naar haar huis gaan om een echte 'Meidenavond' te houden. Jaja, slim he. Dat dacht ik ook. Maar dit alles is dus heel druk, ben het eigelijk niet eens gewend. Het weekend is voor mij 2 dagen waarin je kan uitrusten, met de computer natuurlijk en that's it. Maar dit weekend word een topweekend, voor het eerst maar er zullen er nog vele komen. :)

U zult het verhaal vast al uitgebreid op deze site gelezen hebben. Ik was een paar maanden geleden een jongen tegengekomen. Op internet. Allemaal heel leuk en gezellig, deze jongen wilde meer. Namelijk elkaar gaan ontmoeten. Ik snapte het aan de ene kant wel, maar aan de andere kant, ik wilde het niet. Niet vanwege het feit dat ik hem niet goed kende, maar het feit dat het op internet gewoon gevaarlijk is. Maarja, ik liet me overhalen en dat tot drie keer toe. Drie keer zei ik het af, en ja op het laatste moment. Ja natuurlijk dom van mij, waarom zo laat afzeggen als je het ook gewoon aan het begin kan zeggen. Nou omdat deze jongen zei dat als hij mij niet voor een bepaalde datum zag, hij dan eens na moest denken of hij me nog wel wilde spreken. Ik was hier zeer van onder de indruk.. en dat is niet positief bedoeld. Ik bedoel het was echt een schat van een jongen, ik geloofde nooit dat hij iets anders wilde dan me gewoon zien. Maar dit, dit leek op chanteren toch? Ik wist het niet meer, ik vond hem nog steeds heel leuk, voorzover dat kan op internet. Maar er kwamen steeds meer ruzies vanwege het feit dat ik hierover zou hebben gelogen. gelogen? Omdat ik het drie keer heb afgezegd? No Way. Maar deze jongen geloofde alleen zijn eigen waarheid, zijn standpunt, zijn mening. Maar goed, wat kon ik zeggen? Hij was ouder, volwassener. Ik dacht dat hij wel gelijk zou hebben. Logisch lijkt mij toch? Onze 'relatie over internet' werd steeds minder, minder en minder. We spraken elkaar bijna nooit meer, maar toen begon ik weer tegen hem te praten. Ik was hyper dus het maakte me toch niet uit. Ik zei: ' Heb je nog iets beleefd dan?' Ik weet niet meer precies wat hij zei, maar hij had een meisje ontmoet. Een meisje dat eerst in zijn naam stond, waarvan hij eerst tegen mij zei dat het zijn nichtje was. ' Om mij niet jaloers te maken, want dat was nergens voor nodig' zei hij. Dat meisje had hij op 1 september, terwijl wij nog gewoon aan het chatten waren vrolijk en wel. Gekust, gezoend, gedingest. Yeah Right, zijn nichtje. Toen op dat moment, kon het me niks schelen, we waren klaar, het was over, schluss. We hebben nog een tijdje gesmst en gemsnt. 'Over wie wat gedaan heeft'. Maar ik heb hem geblokt, verwijderd. Zijn mobiele nummer trouwens ook. De details over hem en mij en over dat meisje laat ik weg, ze zijn niet nodig. Ik weet de waarheid en hij ook.

Begin never/ nooit/ njet aan een internet relatie voordat je goed weet met wie je te maken hebt.

angelo zei

1. IK HEB DE MSN WEDSTRIJD NIET GEWONNEN: IK BEDOEL: 1. ER MOGEN NOG WEL WAT FOTOOS BIJ OP

Kayleigh zei

Grinn, toen was ik nog jong ;) Das toch echt mooi 2 jaar geleden. En ik heb al een nieuwe intro. Dus maakt niet uit Ronald ;)

PaulFW zei

Leuk om toch dingen van je te lezen lieverd :) Ik vind het een mooi stukje!

mistery_woman zei

Lieve Lady Kayl,
Zelfs 2 jaar geleden was je al een "slim wichtje", die op d'r gevoel af ging en goed kon schrijven.
Maarre...... Paul(us) "heb"je toch ook van internet hihi.

ps us staat voor :uitermate schattig!!!!
kus Kaatje

Kayleigh zei

jaa maar Paul...us... heb ik ontmoet (a)

Lieeeefss