zaterdag 25 april 2009

Mentality-model

Deze test is gebaseerd op het Mentality-model.

Traditionele burgerij
De moralistische, plichtsgetrouwe en op de status-quo gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities en materiële bezittingen.

Gemaksgeoriënteerden
De impulsieve en passieve consument die in de eerste plaats streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven.

Moderne burgerij
De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.

Nieuwe conservatieven
De liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die alle ruimte wil geven aan technologische ontwikkeling, maar zich verzet tegen sociale en culturele vernieuwing.

Kosmopolieten
De open en kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als maatschappelijk succes, materialisme en genieten.

Opwaarts mobielen
De carrièregerichte individualisten met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.

Postmaterialisten
De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.

Postmoderne hedonisten
De pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.

Ik was een kosmopoliet. En jij?

http://www.stempunt.nu/s.r4a?i=Ment-moti&extid=200

3 opmerkingen:

angelo zei

ik houd niet zo van hokjes, maar ook een kosmopoliet.

Giacomo zei

De test noemt mij een postmoderne hedonist.

Ik vraag me echter af hoe betrouwbaar de test is. Het invullen verliep namelijk niet helemaal soepel, want over de meeste stellingen heb ik een genuanceerdere mening dan helemaal mee oneens, meer oneens dan eens, meer eens dan oneens of helemaal mee eens. Ik zou graag een toelichting geven bij dergelijke, zoals wanneer het wel en niet geldt en wat ik nou precies vindt. Ik vraag me dan ook af of zo'n test wel het juiste middel is om mensen op deze manier in te delen, want dit lijkt mij te oppervlakkig.

Of de term postmoderne hedonist op mij van toepassing is, daar moet ik eigenlijk nog over nadenken.

Wat vond je zelf trouwens van de test en de uitslag, Kayleigh?

Kayleigh zei

Ik vraag me ook altijd af hoe betrouwbaar een test is. Dat is natuurlijk niet te controleren, maar ik vind het gewoon grappig hoe zo'n test uitrekent via de raarste en inderdaad ongenuanceerde vragen een oordeel over je kan vellen. En misschien is het een beetje waar. In dat geval vind ik het ook grappig.

Overigens, over mijn eigen uitslag ben ik tevreden. Ik ben nieuwsgierig naar de wereld, en af en toe heb ik ook een gat in mijn hand. Wellicht een beetje kloppend? ;)